Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V prog-rockovém úle jsou BEARDFISH jednou z nejpilnějších včeliček. Jako předmět doličný nám poslouží čerstvé album „The Void“, k posudku se nabízející ani ne rok a půl po důkladném pozorování neustále velmi vitálního opusu „Mammoth“, tedy předchůdce, jenž Švédy představil ve zdaleka nejkompaktnějším nasvětlení.
Na aktuální novotině lze i nadále najít muzikantskou šikovnost, rozhled, nápaditost. Nejde však nepřehlédnout i absenci soudnosti hudební myšlenku opustit nebo alespoň včas opustit. Abyste mi dobře rozuměli, rozhodně se nebráním jistému druhu živelné (ne)učesanosti a i šíleně setřepané pelmely „Destined Solitaire” či „Scarsick“ od níže zmiňované porovnávací veličiny mne čas od času znovu potěší svojí spontánností. Problém vždy přichází s pudově silně rozeznatelným závanem pachuti jalového e(go)xhibicionismu a „The Void“ má v několika momentech, zvláště pak ve své druhé polovině, směle nakročeno směrem k aktuálnímu rozpoložení slavnějšího krajana Daniela Gildenlöwa a jeho PAIN OF SALVATION, a to nejen podobou některých pěveckých poloh, ale i stavbou skladeb, připomínající úseky z obou „slaných cest“ např. u „Turn To Gravel“.
Dle prohlášení skupiny bylo hlavním úkolem novinky přenést pódiovou živelnost do drážek nosiče a čtveřice tak možná trošku účelově deklaruje, že na rozdíl od předešlých kolekcí je „The Void“ dotažena v tomto ohledu k maximálnímu uspokojení. Zde můžeme těžko něco vyčítat, jelikož nazvučení je opravdu syrové a slušivé. Druhá strana mince onoho snažení bohužel znamená odbourání jakýkoliv dalších doprovodů. Čili už teď víme, že ryzímu živému vyznění padl za oběť půvab saxofonových vsuvek, které decentně vyšperkovaly staršího mamutího sourozence. Naopak můžeme zaznamenat zvýšený výskyt hammondkových eskapád, někdy až na pokraji zbytečnosti („Seventeen Again”). Album potom charakterizuje dosti velká nevyrovnanost, kterou podtrhuje šestnáctiminutová motanice u márnice o čtyřech dějstvích „Note“.
I přes zmiňované nedostatky u mě celkově převládají spíše pozitivní dojmy. Tento fakt si sám sobě nedokáži nijak rozumově srovnat, protože důvodů, abych se pohoršil o malinko hlouběji, by se našlo skladbu po skladbě zajisté daleko více. Nevím, jestli by to správné ospravedlnění mojí benevolence mělo být, že slabší, nastavované pasáže a plácání vody vyloženě neotravují, nicméně jako přesnější vysvětlení bych radši uvedl, že pořád cítím převládající radost z muzicírování, pročež nenásilně přivírám víčka.
Navíc pět úvodních kompozic spolu s „Ludvig & Sverker“ (včetně bonusové piano verze) tvoří velmi silnou protiváhu vyloženě pesimistickým náladám. Zvláště pak okamžiky ctící nesložitost, kdy se koketuje s metalovým laděním, jako „Voluntary Slavery“ nebo growlingem provázená „This Matter Of Mine“, které jsou společně s variacemi na povědomé purpurově karmínové podněty („They Whisper“) hodny uznání a dodávají odhodlání, resp. trpělivost pro zdolání více než sedmdesátiminutové nálože.
V BEARDFISH nesporně dřímá talent k pohledání a proto, aby tento nevyzněl do ještě většího prázdna, by měla být příště opět angažována vyšší producentská moc, jenž by (jako v případě „Mammoth“) dovedla zamezit citovaným bolestem, které novinku okatě trápí.
Quo vadis aneb otázka, do jaké míry se podaří efektivně vytěžit potenciál přetlaku tvůrčí mízy kvarteta, bude nad BEARDFISH viset minimálně do vydání dalšího alba.
1. Introduction (by Andy Tillison)
2. Voluntary Slave
3. Turn To Gravel
4. They Whisper
5. This Matter Of Mine
6. Seventeen Again
7. Ludvig & Sverker
8. He Already Lives In You
9. Note
10. Where The Lights Are Low
11. Bonus
12. Ludvig & Sverker (Piano Version)
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.